Klantonderzoek

Het klantonderzoek Bibliotheek Helmond-Peel is uitgevoerd door Zeewaardig service design. Dit onderzoek heeft als doel om de behoeftes en ervaringen van (niet-)gebruikers van de Bibliotheek Helmond-Peel op te halen. Welke kansen en mogelijkheden zien de ‘klanten’ van de bibliotheek? Om diepere behoeftes op te halen en in kaart te brengen hebben we in dit onderzoek een kwalitatieve werkwijze toegepast.

Met het uitvoeren van dit onderzoek zien we meteen de kans om als bibliotheek meer zichtbaar tezijn en naar buiten te treden. Hiermee wordt gedoeld op meer betrokkenheid en verbondenheidtussen de bibliotheek en de inwoners van Helmond, Someren, Deurne en Asten.

Door deze behoeftes en ervaringen in kaart te brengen kan de bibliotheek leren hoe diensten en producten beter kunnen aansluiten bij verschillende doelgroepen. Daarnaast leert de bibliotheekhoe communicatie beter op doelgroepen af te stemmen.

Kansen voor de bibliotheek

Resultaten

In de periode van augustus 2022 t/m november 2022 zijn er verschillende onderzoeken uitgevoerd om de omgeving van de Bibliotheek Helmond-Peel in kaart te brengen. Wie zijn de (potentiële) doelgroepen van de bibliotheek? Welke behoeftes hebben zij en hoe kan je op die behoeftes in spelen? Deze pagina laat de resultaten van dit onderzoek zien. In totaal zijn er 337 reacties geweest (zowel op straat als in de bibliotheek).

Onderzoek op vier locaties

Er zijn verschillende onderzoeksvormen op vier locaties van de Bibliotheek Helmond-Peel uitgevoerd. De resultaten gaan over de overkoepelende bevindingen. In het complete onderzoeksrapport zijn bijlagen toegevoegd waar sommige datalocatiespecifiek wordt uitgesplitst.

Resultaten beeld-onderzoek

Tijdens het eerste onderzoek hebben we onderzocht welke associaties mensen met de Bibliotheek Helmond-Peel hebben. Welk beeld past volgens hen bij de Bibliotheek Helmond- Peel? Deze vraag diende als gespreksstarter. In gesprek waren we benieuwd waarom mensen een bepaald beeld kozen.

De meeste associaties met de bibliotheek hebben te maken met "rust en ontspannen"

Veel associaties hebben te maken met rust en ontspannen. Dit is vaak gekoppeld aan de rust en ontspanning die mensen associëren bij het lezen van boeken. Interessant hierbij is dat er ook meerdere mensen de associatie maken met gezellig koffie drinken als ontspanningsmoment. Dit is dus ook een vorm van ontspannen, maar wel in een andere vorm dan rustig een boek lezen.

Veel andere associaties met de bibliotheek hebben te maken "kinderen"

Een andere veel teruggehoorde associatie gaat over kinderen. Bij het kiezen van dit beeld koppelden mensen dit aan hun ervaring van vroeger: als kind bezochten zij de bibliotheek veel, als volwassenen komen ze er nu weinig tot niet meer.

Een andere reden voor dit beeld, is omdat veel(groot)ouders alleen samen met een kind naar de bibliotheek gaan. Deze groep ziet geen waarde om voor zichzelf naar de bibliotheek te gaan.

Hieruit komt naar voren dat bij veel volwassenen kennis mist over wat bibliotheek allemaal nog meer te bieden heeft, dan alleen (kinder)boeken.

Op de derde plaats hebben de associaties te maken met "school en studie"

Daarnaast is school en studie een veel gekozen beeld/associatie dat mensen hebben bij de bibliotheek. Door school en studie komen veel mensen in eerste instantie in contact met de bibliotheek. Als mensen niet meer naar school gaan, horen we terug dat ze dus ook niet meer in de bibliotheek 'moeten' komen. Door de ervaring van ‘moeten gaan’ tijdens een schoolperiode wordt de bibliotheek alleen nog maar geassocieerd met school en wordt de bibliotheek niet gezien als mogelijke vrijetijdsbesteding.

Verder kwamen de volgende thema’s terug

• E-books: Hier worden veel vragen over gesteld. Er is weinig kennis over hoe deze dienstverlening precies werkt via de bibliotheek.
  • Inspireren en informeren: De bibliotheek wordt benoemd als plek waar je informatie kunt vinden en geïnspireerd kan worden.
  • Vrijetijdsbesteding: Dit wordt meestal benoemd door mensen die lezen als hobby hebben, of mensen die boeken lenen over een hobby.

Resultaten stellingen-boekenkast

Om de eerst opgehaalde associaties/beelden van zowel leden als niet-leden te toetsen, zijn er verschillende stellingen geformuleerd. De stellingen hebben het doel om het gesprek over deze thema’s te starten. In het onderzoeksrapport zijn de kwantitatieve resultaten uitgewerkt. Let op dat het hierbij juist om het doorvragen gaat, dus om de kwalitatieve data.

Hieronder zie je een aantal stellingen die gebruikt zijn tijdens het onderzoek. Daarbij citaten van ondervraagden.

Stelling: De bibliotheek is alleen belangrijk voor kinderen

Het is voor iedereen belangrijk, maar vooral voor kinderen. Het is super dat de bibliotheek voor kinderen gratis is! Het is een verlies als de bibliotheek zou verdwijnen.

Ik ging vroeger met school en zelf ging ik ook, nu niet meer. Ik ben eroverheen gegroeid, denk ik. Maar de bibliotheek is ook wel belangrijk voor ouderen.

Stelling: De bibliotheek heeft een belangrijke maatschappelijke functie

Het is een ontmoetingspunt in de stad een laagdrempelige manier om toegang te krijgen tot cultuur en recreatie.

Kom nooit in de bibliotheek. Maar wel belangrijk dat hij er is. Ook om te studeren, leren en lezen.

Stelling: De bibliotheek is ouderwets

Nee, ik vind het niet ouderwets. Ik vind een goed boek wel iets hebben. Maar nu kom ik er niet meer. Ik ben volwassen geworden heb het te druk. (21)

Ik vind het niet ouderwets. Het heeft veel mooie kleuren en is mooi geordend. (12)

Nee niet ouderwets lezen is van alle tijd. (65+)