Visie en missie

Visie en missie de Bibliotheek Helmond-Peel

De bibliotheek is van alle tijden en van ons allemaal. Een plek waar iedereen welkom is en waar je ‘samen jezelf kunt zijn’. Of je nu wilt lezen voor je plezier, wilt leren, voor inspiratie, een vraag of een ontmoeting komt: het mag allemaal. Het is een (online) plek waar je antwoorden vindt en waar je jezelf kunt ontwikkelen. Dit maakt de bibliotheek een onmisbare motor van een vaardige en menselijke samenleving.

De Bibliotheek Helmond-Peel werkt aan een goede (digi)taal- en leesvaardigheid van alle inwoners in de Peelregio. We bieden een verbindende plek waar mensen kennis kunnen vergaren en delen, zodat zij kunnen (blijven) meedoen in de maatschappij.

Als bibliotheken leveren we een wezenlijke bijdrage aan welzijn en welvaart. Het is onze ambitie dat we er - samen met onze partners - voor zorgen dat iedereen taalvaardig is, digitaal mee kan (blijven) doen en de kans heeft zich een leven lang te ontwikkelen. Dat iedereen toegang heeft tot de informatiemaatschappij en er zijn weg in kan vinden. Dat iedereen kan kennismaken met literatuur, kunst en cultuur. Dat minder mensen eenzaam zijn.

In iedere gemeente sluiten we hiervoor aan bij de lokale context, lokale netwerken en lokale behoeften. We werken nauw samen met overheden, scholen, culturele en maatschappelijke organisaties. Elke bibliotheek heeft zo een eigen lokale kleur, maar opereert wel vanuit dezelfde intentie en met dezelfde belangrijke pijlers.

Onze kernwaarden

• Proactief: Door als ondernemende en innoverende bibliotheek een creatieve en uitnodigende plek te zijn, ontstaan er contacten met andere mensen, ander gedachtegoed, nieuwe kennis en nieuwe ideeën. Daarmee is de bibliotheek de ideale omgeving om op professionele wijze te innoveren en te experimenteren, samen met onze partners en bezoekers.
  • Samenwerken: samen als uitgangspunt: We versterken de verbinding met de stad, de dorpen, de regio en haar inwoners door nieuwe samenwerkingen aan te gaan en bestaande samenwerkingen optimaal te benutten.  We bewegen voortdurend mee met de maatschappelijke ontwikkelingen die zich buiten de bibliotheek afspelen. Dat zien wij als onze voornaamste opdracht voor de komende jaren.
  • Klantgericht: Ons producten- en dienstenaanbod dient te allen tijden te worden getoetst op de behoeften van onze bezoekers, gebruikers en klanten. Bestaande producten en diensten toetsen we periodiek en passen we aan indien nodig. Nieuwe producten en diensten ontwikkelen we samen met bestaande en toekomstige bezoekers, gebruikers en klanten.

Hoe dragen we dit uit?

• Onafhankelijk en laagdrempelig: De Bibliotheek Helmond-Peel is onafhankelijk en dus niet gebonden aan een of ander (commercieel) doel. Wij dienen maatschappelijke doelen. Als bibliotheek zijn we laagdrempelig toegankelijk. We zijn een huiskamer waar iedereen welkom is. We zijn in iedere gemeente een unieke openbare plek, ook wel een ‘Third place’  genoemd. Een plek voor experiment, inspiratie, ontmoeting, kennisdeling en ontspanning. Een deel van de activiteiten van de Bibliotheek Helmond-Peel spelen zich af op andere locaties, in de nabijheid van inwoners, dit alles in samenwerking met onze netwerkpartners. Van scholen tot consultatiebureaus, de bibliotheek is zichtbaar op vele plekken in de regio.
  • Deskundig en betrouwbaar: De bibliotheekmedewerkers beschikken over deskundigheid in het aanbieden en filteren van betrouwbare informatie. Bezoekers, gebruikers en klanten van de Bibliotheek Helmond-Peel kunnen ervan op aan dat de inhoudelijke deskundigheid die wij leveren onafhankelijk, betrouwbaar en daarmee zonder winstoogmerk is.