Uitreiking tablets pilot Samen DigiTAAL

Gepubliceerd op: 25 oktober 2022 10:38

Op maandag 24 oktober zijn tijdens een bijeenkomst in Bibliotheek Helmond de eerste tablets uitgereikt aan deelnemende gezinnen van de pilot ‘Samen DigiTAAL’. In dit project werken de LEVgroep en de Bibliotheek Helmond-Peel samen. Ze helpen ouders bij het stimuleren van de (digi)taalontwikkeling van hun kinderen.

Samen leren

Het pilot project ‘Samen DigiTAAL’ zorgt ervoor dat zowel kinderen als ouders beter leren omgaan met de digitale wereld. Ze leren van elkaar. De deelnemende gezinnen krijgen een tablet 20 weken in bruikleen, waarop educatieve apps en spelletjes zijn geïnstalleerd. Vaak maken kinderen al gebruik van een tablet. Ze doen een spelletje of bekijken een filmpje. Het is belangrijk dat kinderen ook leuke, leerzame apps leren kennen. Ouders die minder (digi)taalvaardig zijn, worden bij dit project een handje geholpen.

Vrijwilliger

Aan elk deelnemend gezin wordt een vrijwilliger gekoppeld, die zich als taalcoach richt op taalplezier in huis en de ouder(s) kennis laat maken met de verschillende apps op de tablet. De vrijwilliger heeft ook een doorverwijsfunctie naar interessante activiteiten en cursussen om de (digi)taalvaardigheid te verbeteren.

Testfase

Dit project bevindt zich nu nog in een testfase (pilot). De projectgroep wil ook leren van deze gezinnen. Ze houden goed in de gaten hoe de gezinnen het project ervaren. Hoe vinden ze het om te werken met een tablet? Wat werkt voor hen goed? Welke tips hebben ze? Aan de hand van deze bevindingen wordt het project verbeterd.

Na het evalueren van de pilot wordt bekeken of gezinnen zich zelf kunnen aanmelden voor dit project. Naar verwachting wordt het project in februari 2023 opengesteld.