Officiële start VoorleesExpress in Asten en Someren

Gepubliceerd op: 2 februari 2023 15:50

Op woensdag 1 februari ging in de bibliotheek in Someren de VoorleesExpress van start. Een project dat als doel heeft op jonge leeftijd (voor)lezen en taal te stimuleren in gezinnen. Deelnemende gezinnen ontvingen een boek van de in Asten geboren, schrijfster Judith Koppens. De vrijwilligers kregen uithanden van wethouders van Doorn en Spoor de mini editie van het Prentenboek van het Jaar "Maximiliaan Modderman geeft een feestje."

Voorlezen is belangrijk

Niet bij alle kinderen wordt thuis voldoende voorgelezen. “Kinderen aan wie op jonge leeftijd wordt voorgelezen, kennen veel meer woorden. De kans dat zij beter kunnen meekomen op school is daardoor veel groter. Daarom is er de VoorleesExpress”, licht Judith van Oers van Onis Welzijn toe. “De VoorleesExpress zorgt ervoor dat kinderen die moeite hebben met taal extra aandacht krijgen. De wens is om in het eerste jaar 20 gezinnen in Asten en Someren te bereiken.”

Vrijwilligers helpen gezinnen

Op jonge leeftijd (voor)lezen en taal aanmoedigen, helpt kinderen op school. Voor de kinderen geldt immers: als je taal onder de knie hebt, is het ook leuker om ermee bezig te zijn. “Op lange termijn biedt de VoorleesExpress kinderen dus een eerlijkere kans om zich goed te ontwikkelen”, vertelt Sanne Respen, leesmediacoach bij de Bibliotheek. Vrijwilligers hebben twintig sessies met een gezin. Zij lezen voor, kletsen of doen spelletjes met het hele gezin. Ook brengt de vrijwilliger met het gezin een bezoekje aan de Bibliotheek. Zo laten we ervaren hoe je op een makkelijke manier taal en lezen kunt stimuleren.”

Optreden Dirk Scheele

De opening werd feestelijk afgesloten met kinderpopster Dirk Scheele. Hij las voor uit Maximiliaan Modderman. Uiteraard maakte hij ook muziek: met zijn gitaar en mondharmonica zette hij een show. De hoofdrol daarin was, hoe kon het ook anders, voor de kinderen! Een mooi voorbeeld dat laat zien dat taal en plezier samengaan.

Video 'Start Voorleesexpress in Someren en Asten'

Siris heeft een mooie video gemaakt van de start van de Voorleesexpress. Bekijk de video.

De VoorleesExpress Asten-Someren is een samenwerking tussen Onis Welzijn, de Bibliotheek Helmond-Peel en de gemeenten Asten en Someren. Ook de basisscholen, de kinderopvang, logopediepraktijken en het consultatiebureau in Asten en Someren zijn betrokken en spelen een belangrijke rol in het bereiken van de gezinnen. De VoorleesExpress is een van de programma’s van de Brainport Ouderaanpak. Dit is een initiatief van het Partnerfonds Brainport Eindhoven. De Ouderaanpak bestaat uit kennis-onderbouwde en effectieve ouder-kindprogramma’s ter bevordering van gelijke kansen in de Brainport regio.