Start Samen DigiTAAL

Gepubliceerd op: 16 februari 2023 08:38

Op donderdag 15 februari is het project ‘Samen DigiTAAL’ officieel van start gegaan. In Bibliotheek Helmond knipte wethouder Dortmans samen met één van de deelnemertjes aan de pilot (proefproject) symbolisch een lintje door dat om een tablet zat. De tablet is een belangrijk middel in dit project. De start is ook het moment waarop gezinnen zich kunnen aanmelden om deel te nemen.

Digitaal en taalplezier

Het project ‘Samen DigiTAAL’ zorgt ervoor dat zowel kinderen als ouders beter leren omgaan met de digitale wereld. Ze leren van elkaar. De deelnemende gezinnen krijgen een tablet 20 weken in bruikleen, waarop educatieve apps en spelletjes zijn geïnstalleerd. Ook wordt er een vrijwilliger aan het gezin gekoppeld, die zich als taalcoach richt op taalplezier in huis en de ouder(s) kennis laat maken met de verschillende apps op de tablet. De vrijwilliger heeft ook een doorverwijsfunctie naar interessante activiteiten en cursussen om de (digi)taalvaardigheid te verbeteren.

Pilot

Vorig jaar hebben al enkele gezinnen deelgenomen aan de pilot (proefperiode) van dit project. Tijdens de officiële start deelde een gezin hun ervaringen. Met 15 minuten per dag op de tablet merkte de moeder dat haar kinderen veel woorden hebben geleerd in een korte periode en dat ook hun uitspraak van de Nederlandse taal is verbeterd.

Samenwerking

Voor dit project hebben de LEVgroep en de Bibliotheek Helmond-Peel de handen ineen geslagen. De gemeente Helmond ondersteunt dit project. In de gemeente is immers 1 op de 6 inwoners laagtaalvaardig. De ontwikkelingen op digitaal vlak gaan zo snel, dat wethouder Dortmans wil voorkomen dat inwoners ook deze boot missen.

Robin Verleisdonk (de Bibliotheek Helmond-Peel) legt uit dat dit project een unieke kans biedt om zowel digitaalvaardigheid als taalvaardigheid aan te pakken: “Gezinnen kunnen samen, in hun vertrouwde thuisomgeving, aan de slag met taal en digitale vaardigheden. Maar de bibliotheek komt niet bij mensen over de vloer, dus er was een samenwerking nodig om bij de juiste gezinnen te komen”. Hier komt de LEVgroep om de hoek kijken. Ronald van Litsenburg (LEVgroep): “Organisaties moeten de vraag van de inwoner centraal stellen en daarbij over hun eigen grenzen heen kijken. Gezinnen die interesse hebben in dit project kunnen zich bij ons aanmelden. Wij hebben bijvoorbeeld ook de vrijwilligers voor dit project geworven.”

Extra steuntje

Financieel is er een bijdrage geleverd door de ASML Foundation. Christel Keizer (ASML Foundation) vertelt dat ASML goede doelen steunt en zich hierbij richt op het onderwijs en initiatieven in onze regio die jongeren een extra steuntje in de rug bieden. Dit project sloot hier perfect bij aan.

Aanmelden

Sinds 15 februari is het mogelijk om je eigen gezin of een ander gezin aan te melden voor Samen DigiTAAL. Dit kan door een e-mail te sturen naar samendigitaal@levgroep.nl. De LEVgroep neemt daarna contact met je op.