Opening Verhalenspeeltuin in Burgemeester Geukerspark

Gepubliceerd op: 11 mei 2022 17:51

Op woensdagmiddag 11 mei is in een zonnig Burgemeester Geukerspark in Helmond de Verhalenspeeltuin officieel geopend. De speeltuin werd geopend door wethouder Erik de Vries van de gemeente Helmond, directeur-bestuurder Robin Verleisdonk en voormalig directeur Ruud Hakvoort, beide van de bibliotheek Helmond-Peel.

Een bijzondere rol was er weggelegd voor enkele leerlingen van basisschool Silvester-Bernadette. Zij wonnen de ontwerpwedstrijd van de speeltuin en hebben meegedacht in het ontwerpproces. Drie leerlingen knipten het lintje door, waardoor de Verhalenspeeltuin officieel geopend werd. Daarna was er voor de aanwezigen een glaasje (kinder)champagne.

Verhalenspeeltuin

Op initiatief van de Bibliotheek Helmond-Peel is er in samenwerking met de gemeente, sponsoren, kinderen en vrijwilligers een Verhalenspeeltuin gerealiseerd. In het park tegenover Bibliotheek Helmond, in het hart van de stad, kan de jeugd naar hartenlust ontdekken en spelenderwijs in aanraking komen met taal en verhalen.

Wethouder Erik de Vries vertelt over het moment dat Ruud Hakvoort, voormalig directeur van de bibliotheek, met het idee bij de gemeente kwam. “We hebben niet lang na hoeven denken over het idee van de bibliotheek. Het is een prachtig initiatief in een kindervriendelijke stad,” aldus De Vries. Hij vroeg speciaal aandacht voor de fondsenwervers, die volgens hem de droom van de Verhalenspeeltuin werkelijkheid hebben gemaakt.

Directeur-bestuurder Robin Verleisdonk van de Bibliotheek Helmond-Peel is trots op de Verhalenspeeltuin. Een plek waar volgens hem met letters en verhalen spelenderwijs geleerd en ontdekt kan worden. Lezen valt of staat met leesplezier en plezier maken kunnen kinderen zeker in deze speeltuin. Ruud Hakvoort onderstreept dit verhaal. Voor zover hij weet is dit concept uniek in Nederland. Niet zomaar een speeltuin dus!

8 juni Buitenspeeldag

Op 8 juni, de Nationale Buitenspeeldag, organiseert de bibliotheek een feestelijk en leerzaam programma in de Verhalenspeeltuin. Iedereen is welkom en de toegang is gratis. Van 11.00 tot 12.00 uur is er een Boekjes & Babbels voor kindjes van 0-4 jaar met het thema ‘Lente en buitenspelen’. Van 13.30 tot 15.30 uur kun je genieten van het verteltheater ‘Verhalen van Annie’, een muziek- en dansworkshop en voorleesbus Blikkie. En misschien kom je Piep van de Bieb ook nog tegen! Op 8 juni presenteren we ook het Verhalenspeeltuin doeboekje, vol met leuke opdrachten die je in de Verhalenspeeltuin kunt doen. Het boekje is gratis en vanaf 8 juni op te halen in de Bibliotheek.

Meer informatie over het programma op 8 juni volgt binnenkort op www.verhalenspeeltuin.nl