Eerste Nederlandse bibliotheek met duizenden Poolse luisterboeken en e-books

Gepubliceerd op: 30 juni 2023 22:00

De laatste jaren richt de Bibliotheek Helmond-Peel zich steeds meer op anderstalige inwoners in onze regio. De Poolse doelgroep in Helmond en omstreken is erg groot. Naast de papieren prentenboeken en leesboeken die op dit moment beschikbaar zijn, biedt de Bibliotheek Helmond-Peel vanaf 1 juli als eerste bibliotheek van Nederland ook duizenden Poolse luisterboeken en e-books aan in een aparte app.

Maar anderstaligen moeten toch gewoon Nederlands leren spreken? Een veelgehoorde uitspraak als Olga Oziemblowska, programmamaker bij de bibliotheek, vertelt over de meertalige collectie. “Natuurlijk moeten anderstaligen ook Nederlands leren, maar als ouders de Nederlandse taal nog niet goed spreken, kunnen zij het beste in hun eigen taal spreken en voorlezen,” volgens Oziemblowska. “Op die manier ontwikkelen hun kinderen de moedertaal goed, waardoor het leren van Nederlands als tweede taal voor deze kinderen veel makkelijker wordt.”

Legimi

Zo’n bibliotheek met duizenden boeken in het Nederlands kan anderstaligen afschrikken. Daarom is deze Poolse collectie van luisterboeken en e-books, die mensen eenvoudig thuis kunnen downloaden, zo belangrijk. Oziemblowska: “Alle mensen met een bibliotheekabonnement van de Bibliotheek Helmond-Peel kunnen een gratis toegangscode aanvragen voor de Legimi-app. Met behulp van deze code kan men een profiel aanmaken binnen Legimi. Dit geeft hen toegang tot duizenden materialen in het Pools die zij kunnen lezen/luisteren op een e-reader, telefoon of tablet. Er zitten boeken voor volwassenen maar ook voor kinderen bij.”

Primeur in Nederland

Volgens Oziemblowska is Legimi een groot succes in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten: “Daar wordt de app veelvuldig door bibliotheken aangeboden. In Nederland zijn wij de eerste bibliotheek die samenwerkt met het Poolse bedrijf Legimi. Een primeur dus! We zijn er heel trots op dat we deze uitgebreide collectie naar Nederland kunnen halen.”

Gratis toegangscode

Vanaf 1 juli kunnen leden van de Bibliotheek Helmond-Peel een gratis toegangscode aanvragen voor de Legimi applicatie. Dit kan in de bibliotheek, maar ook online via www.bibliotheekhelmondpeel.nl/legimi. De toegangscode wordt per mail naar de aanvrager gestuurd. Het profiel dat de aanvrager hiermee aanmaakt, is één jaar geldig. Volgens Oziemblowska wordt de Legimi-app één jaar geprobeerd: “Blijkt het een succes? Dan bekijken we of de samenwerking met Legimi wordt verlengd.”

Meer informatie over Legimi