Leesloep lenen in Bibliotheek Helmond

Gepubliceerd op: 20 oktober 2022 14:25

In Bibliotheek Helmond kun je een leesloep lenen voor het vergroten van bijvoorbeeld teksten en foto's.

Wat is een leesloep?

De leesloep is een soort vergrootglas. Met deze speciale loep kunnen mensen met een visuele beperking hun visie vergroten en in sommige gevallen weer zelfstandig foto’s bekijken en boeken lezen. In de leesloep zit verlichting die je kunt gebruiken. Teksten en foto's kunnen 22 keer vergroot worden en het contrast van de leesloep kan aangepast worden. Zo kun je bijvoorbeeld een witte tekt lezen op een zwarte achtergrond.

Hoe kan ik de leesloep lenen?

Je kunt de leesloep lenen voor gebruik in Bibliotheek Helmond. Je kunt de leesloep dus niet lenen om thuis te gebruiken. Neem daarom de tekst, foto's of hetgeen wat je wilt bekijken mee naar de bibliotheek.

Bij de balie in de hal kun je de leesloep lenen. Je naam wordt genoteerd op een formulier. Ook word je om borg gevraagd. Hiervoor kun je je bibliotheekpas inleveren. Heb je geen bibliotheekpas, dan kun je ook 10 euro borg betalen. Dit krijg je bij het inleveren van de leesloep weer terug.

Na het noteren van de gegeven en de borg krijg je de leesloep mee samen met een instructiekaart. Natuurlijk kun je als je vragen hebt terecht bij onze medewerkers.

Na het gebruik van de leesloep lever je deze weer in bij de balie. Je krijgt dan je borg terug.

Kan ik de leesloep lenen om thuis te gebruiken?

De leesloep kan alleen geleend worden voor gebruik in de bibliotheek. Je mag de leesloep helaas niet mee naar huis nemen.