Ruim 5.600 boeken gelezen voor Scoor een Boek!

Gepubliceerd op: 11 april 2023 16:42

Ruim 1.200 leerlingen uit groep 5 en 6 van 22 basisscholen uit Asten, Deurne, Helmond en Someren lazen samen zoveel mogelijk boeken in de klas én thuis. Op 6 februari werd het startschot gegeven voor de 3e editie van Scoor een Boek! 10 weken later, op dinsdag 11 april was het eindsignaal ter afsluiting van dit sportieve leesproject in het stadion van Helmond Sport. Op een feestelijke manier werd de eindscore bekendgemaakt: er zijn in totaal 5.629 boeken gelezen. Een mooie score!

De afgelopen weken hebben Helmond Sport verdediger Bram van Vlerken, de leesmediacoaches van de Bibliotheek Helmond-Peel en de juffen en meesters van de klassen die hebben meegedaan er alles aan gedaan om de leerlingen, hun ouders en broertjes en zusjes te stimuleren zoveel mogelijk boeken te lezen: van videoboodschappen tot sportieve activiteiten in de bibliotheek. Tijdens de grote finale in het stadion van Helmond Sport werd de eindscore onthuld.
Presentator en cabaretier Leon van der Zanden praatte het event aan elkaar. Samen met mascotte Loewy the Cat en dansgroep Hoomrun Dance Studios maakte hij er een waar feestje van voor de kinderen. Zo werden de kinderen aangemoedigd om mee te dansen en te bootcampen onder begeleiding van Jibb+ en Leef.

Er werden ook prijzen uitgereikt. Zo konden kinderen niet alleen op school punten scoren, maar ook thuis. Papa’s, mama’s, broertjes en zusjes, iedereen kon mee scoren. Acht gezinnen uit Asten, Deurne, Helmond en Someren hebben de thuiseditie gewonnen. De winnaars ontvangen wedstrijdkaarten voor de wedstrijd Helmond Sport - Heracles op vrijdagavond 21 april aanstaande.

Het spannendste moment werd voor het laatst bewaard. Hoeveel boeken hebben alle leerlingen samen gelezen? Uiteindelijk werd de eindscore van 5.629 gelezen boeken zichtbaar. Ruud Meulendijks, leesmediacoach, is trots op alle kinderen die hebben meegedaan. “Er zijn superveel boeken gelezen, een topprestatie!”

Leesplezier
Dat is precies het doel van Scoor een Boek!: zorgen voor nog meer leesplezier bij kinderen. Kinderen die plezier beleven aan het lezen van boeken, lezen vaker en meer. Net als bij voetbal geldt: hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. 1 op de 10 Nederlandse kinderen verlaat de basisschool met taal- en leesproblemen. Om dat probleem te tackelen, besloten de Bibliotheek Helmond-Peel en Helmond Sport de handen ineen te slaan met Scoor een Boek! Door voetbal en lezen te combineren wakkeren zij het leesplezier bij kinderen aan, om zo hun kansen te vergroten op een succesvolle taalontwikkeling en toekomst. Ook Jibb+ en Leef! Asten, Deurne en Someren waren betrokken bij dit project.

Foto's: Dit is Helmond - Hans Choufoer