Nothing about me, without me.

Vraag: Hoe kunnen we mensen uit verschillende culturen meer betrekken bij de (activiteiten van de) bibliotheek?

Welkom!

Vergroten van diversiteit in de bibliotheek. Dat moet zichtbaar zijn in het personeelsbestand, maar ook in de programmering. Het uitgangspunt in dit project “Nothing about me, without me”: Praat met mensen uit verschillende culturen. Maak gebruik van de verschillende kennis en talenten. Laat aan de verschillende (culturele) doelgroepen zien dat je ze gezien hebt. Dit kan op heel subtiele manieren, zoals de etalage te gebruiken of mensen een goede iftar te wensen.

Maar ook door de bibliotheek als ‘Human library’ in te zetten. Door mensen iets te laten delen in de bibliotheek over verschillende culturele onderwerpen. Je kunt als bibliotheek heel veel onderwerpen bedenken, maar bedenk het vooral niet zelf. Betrek en bedenk het samen met de verschillende doelgroepen. Maak gebruik van de kennis en talenten die zij hebben. Het doel van dit project is herkenbaarheid creëren; zorgen dat mensen zich herkennen in de bibliotheek door meer verbinding en het delen van kennis en talent.

Aansluiting bij de ambitie van de bibliotheek

Deze vraag sluit aan bij de ambitie van de bibliotheek: Meer verbinding; Meer verbinding met anderstaligen met een focus op de Poolse doelgroep, we weten als bibliotheek waar hun behoeften liggen.

En nu verder

Hoe kun jij bijdragen om dit idee verder uit te werken?

Deze mensen gingen je al voor

Ik kan bijdragen middels mijnrelatie / betrokkenheid bij het onderwijs inde regio.

— Erik Wissink

Ik kan hier bijdragen door mee tedenken en zeker 3x per maand boekente lenen en mensen in mijn omgevingenthousiasmeren.

— Tineke Koedijk