Vrijwilligers 'Samen DigiTAAL' gezocht

Gepubliceerd op: 18 juli 2023 15:28

Voor het project 'Samen DigiTAAL' zijn we op zoek naar vrijwilligers die deelnemende gezinnen willen ondersteunen.

Wat is Samen DigiTAAL?

Het project ‘Samen DigiTAAL’ zorgt ervoor dat zowel kinderen als ouders beter leren omgaan met de digitale wereld. Daarnaast verbeteren ze ook hun taalvaardigheid. Ze leren van elkaar. De deelnemende gezinnen krijgen een tablet 25 weken in bruikleen, waarop educatieve apps en spelletjes zijn geïnstalleerd. Ook wordt er een vrijwilliger aan het gezin gekoppeld. Hiervoor zoeken we mensen die graag een gezin willen helpen.

Wat doet de vrijwilliger?

De vrijwilliger is een soort taalcoach en richt zich op het taalplezier in het gezin. Het contact verloopt in 3 contactmomenten: in het begin, halverwege en aan het eind van de 25 weken dat het gezin de tablet in bruikleen heeft.

De vrijwilliger laat de kinderen en ouder(s) kennismaken met de verschillende apps op de tablet. Je legt uit hoe de tablet werkt en helpt waar nodig mee met het inloggen in de applicaties. Daarnaast heeft de vrijwilliger een doorverwijsfunctie naar interessante activiteiten en cursussen om de (digi)taalvaardigheid te verbeteren. Is het gezin lid van de bibliotheek? Zijn er boekjes in huis? Naar welke televisieprogramma's wordt er gekeken? Welke (bord)spellen worden er gespeeld? Hoe kunnen zij tijdens deze activiteiten bezig zijn met taal?

Vrijwilligers krijgen vooraf een instructie over het basisgebruik van de tablet en over de verschillende taalactiviteiten. De 3 contactmomenten mag de vrijwilliger zelf inplannen met het gezin.

Samenwerking met LEVgroep

De bibliotheek werkt binnen dit project samen met de LEVgroep. De bibliotheek beheert de tablets. Technische vragen over de tablets hoeven de vrijwilligers niet zelf op te lossen; hiervoor kunnen de gezinnen terecht bij de digi-spreekuren in de bibliotheek.

De werving van vrijwilligers verloopt via de LEVgroep.

Interesse?

Heb je interesse? Of wil je meer infomatie over de vrijwilligersrol of het project 'Samen DigiTAAL'? Neem dan contact op met Nicole Brouwers van LEVgroep: 06 46 17 81 97 of nicole.brouwers@levgroep.nl