Nieuwe Bibliotheek op school in Helmond

Gepubliceerd op: 19 april 2024 09:11

Afgelopen vrijdag 12 april opende officieel de deuren van de nieuwe Bibliotheek op school in de gemeente Helmond. Brede Basisschool De Vuurvogel is de trotse nieuwe eigenaar van deze Bibliotheek op school. De Bibliotheek op school is een structurele samenwerking tussen school, bibliotheek en de gemeente Helmond. Met deze samenwerking komt er extra aandacht voor leesplezier en leesvaardigheid op school.

Wethouder Cathelijne Dortmans van gemeente Helmond was speciaal aanwezig om de nieuwe Bibliotheek op school te openen. Dortmans gaf een korte toespraak waarin ze aan de leerlingen vroeg wie er thuis wel eens leest. Daar gingen heel veel vingers omhoog, wat we heel mooi vinden. Er was ontzettend veel enthousiasme vanuit de leerlingen. Wethouder Dortmans knipte het lintje onder luid gejuich van de kinderen door. Hiermee was de Bibliotheek op school officieel geopend.

Basisschool De Vuurvogel is door eigen innovatieve kracht al ver op het gebied van leesontwikkeling en leesmotivatie. Zij hebben leesmotivatie hoog in het vaandel. In combinatie met de nieuwe Bibliotheek op school gaan we dit in samenwerking versterken. Directeur Chantal Oosterhuis keek al het hele schooljaar uit naar dit moment. “Met een grote collectie voor alle leerlingen en een meertalige collectie die de komende maanden steeds verder zal worden uitgebreid worden leerlingen allemaal ondergedompeld in de wereld van prachtige verhalen.”

Voorafgaand aan de officiële opening kwamen kinderboekenschrijvers Li Lefebure en Michael Reefs op bezoek in de klassen van De Vuurvogel. Na de opening gingen alle boeken van Michael Reefs als warme broodjes over de toonbank. Verschillende kinderen gingen de boeken in het weekend in de bibliotheek vestiging in Helmond halen én zelfs met ouders kopen in de boekenhandel.

De bibliotheek is samen met de gemeente hard aan het werk om het leesniveau en leesplezier te vergroten in de gemeente Helmond. Door deze samenwerking kunnen in 2024 drie extra scholen een Bibliotheek op school openen. Totaal zijn er dan 26 scholen in Helmond met een Bibliotheek op school.

Foto: Dit is Helmond - Hans Choufoer