Mijn Bibliotheek: de plek voor jou

De kernfuncties van onze Bibliotheek, uitgelegd in vijf kernkwaliteiten. Met #mijnbibliotheek willen we laten weten waar bibliotheken in hun verbrede maatschappelijke rol voor staan. Iedereen mag zijn of haar persoonlijke verhaal delen over bibliotheken met de hashtag #mijnbibliotheek. Doe je mee?

Iedereen is welkom

In elke Bibliotheek is iedereen welkom, je hoeft geen lid te zijn en je mag zo lang blijven als je wilt. Het is een veilige plek, waar alle meningen welkom zijn en waar je mensen kunt ontmoeten. Kom je eens een kop koffie of thee drinken? Wil je bij de leestafel een krant of tijdschrift lezen? Je bent van harte welkom.

Bij de Bibliotheek organiseren we vaak kleine of grote activiteiten en bijeenkomsten, waarbij mensen samenkomen. We willen laagdrempelig zijn. De Bibliotheek is een veilige plek, waardevrij. Je mag komen om te onthaasten, om bij te praten, om te dagdromen. Neem deel aan of beluister een bijzonder gesprek, maak kennis met (on)bekenden. Zien we je snel?

Een leven lang groeien

De Bibliotheek heeft van alles in huis om mensen te ondersteunen. Wil je werken aan je basisvaardigheden (bijvoorbeeld rekenen, taal), iets nieuws leren of je laten omscholen?

Elke Bibliotheek biedt mogelijkheden om je leven lang te blijven ontwikkelen. Bekijk onze lezingen, neem deel aan cursussen. Werk aan jouw basisvaardigheden, of neem deel aan het Taalcafé. Voel je je betrokken? Kom bij ons werken als vrijwilliger. Zo draag je een steentje bij.

Persoonlijke groei is van alle tijden, je hebt met je lidmaatschap van de Bibliotheek de mogelijkheid om aan je persoonlijke groei te werken. Er zijn zoveel mogelijkheden, je raakt niet snel uitgeleerd.

Lezen begint bij de Bibliotheek!

De plek waar letters verhalen worden. Bibliotheken stimuleren leesplezier, thuis en op school. Zo bestrijden we samen laaggeletterdheid, en werk je aan jouw digitale vaardigheden. Vooral het plezier in lezen is belangrijk. Met onze actuele en brede collectie is leesplezier gegarandeerd.

De Bibliotheek helpt je ook om samen te lezen. Thuis, in de Bibliotheek en op school. We organiseren leesactiviteiten voor kinderen en scholen. Kleine kinderen lezen we graag voor. En de allerkleinsten, zij mogen een BoekStartkoffertje op komen halen. Wist je trouwens dat je van 0-18 jaar gratis lid mag worden van de Bibliotheek?

Verhalen komen tot leven. Hopelijk vinden we allemaal ergens op een punt in ons leven die boeken en verhalen, die ons hart raken. Want eens een lezer, blijft een lezer. En daar geniet je een leven lang van.

Digitale hulp

In elke Bibliotheek kan je terecht met vragen over de (digitale) overheid. Bibliotheken bieden hulp bij het invullen van belastingformulieren of andere vragen die met de rijksoverheid te maken hebben, zoals het gebruik van je DigiD.

Met Digisterker en een digitaal spreekuur, helpen we je graag vooruit. Wil je digitaal vaardiger worden? Loop dan eens bij de Bibliotheek binnen. Wij bieden een bron van informatie, we helpen je met vragen over de (digitale) overheid, we delen kennis en informatie. Zo proberen we een betrouwbare hulpbron voor je te zijn.

Heb je vragen? Wij staan voor je klaar en helpen je op weg.

Ga op ontdekking in de online Bibliotheek

De Bibliotheek is een schatkamer vol prachtige verhalen en informatie, (luister)boeken en andere materialen voor jong en oud.

Ga eens op ontdekkingsreis in de (online) Bibliotheek: de wereld ligt aan je voeten!

Je bent ook welkom om rond te struinen en te grasduinen in de grote collectie boeken in onze vestigingen in Asten, Deurne, Someren en Helmond. De boeken en materialen in alle uitleenpunten van de Bibliotheken op Scholen sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen, we brengen de boeken en verhalen naar de kinderen toe.

Maar vergeet ook niet: de collectie e-books en luisterboeken en de informatie voor werkstukken of spreekbeurten.

En...Ga je binnenkort op vakantie? Kies dan voor het gemak van de online Bibliotheek. Onze fysieke en online collectie is altijd actueel. Laat je verrassen en kom eens langs, of bekijk de collectie online.

Dit is ons verhaal.

De Bibliotheek is van alle tijden en van ons allemaal. Een plek waar iedereen welkom is en waar je ‘samen jezelf kunt zijn’. Of je nu wilt lezen voor je plezier, of wilt leren, voor inspiratie, een vraag of een ontmoeting komt; het mag allemaal. Het is een (online) plek waar je antwoorden vindt en waar je jezelf kunt ontwikkelen. Dit maakt de Bibliotheek een onmisbare motor van een vaardige en menselijke samenleving.

Als bibliotheek leveren we een wezenlijke bijdrage aan welzijn en welvaart. Het is onze ambitie dat we er - samen met onze partners - voor zorgen dat iedereen taalvaardig is, digitaal mee kan komen en de kans heeft zich een leven lang te ontwikkelen. Dat iedereen toegang heeft tot de informatiemaatschappij en er zijn weg in kan vinden. Dat iedereen kan kennismaken met literatuur, kunst en cultuur. En dat minder mensen eenzaam zijn.

In iedere gemeente sluiten we hiervoor aan bij de lokale context, lokale netwerken en lokale behoeften. We werken nauw samen met overheden, scholen, culturele en maatschappelijke organisaties. Elke bibliotheek heeft zo een eigen lokale kleur, maar opereert wel vanuit dezelfde intentie en met dezelfde belangrijke pijlers.

Blijf op de hoogte

De Bibliotheek ontvangt jong en oud. Er is aandacht voor speciale doelgroepen. Wil je meer weten? Volg dan onze social media kanalen. Wij houden je op de hoogte.

Wil je de digitale nieuwsbrief ontvangen, voor tips en actueel nieuws? Dat mag natuurlijk ook. Meld je even aan

Bekijk hier onze activiteiten, of neem een abonnement:

Bekijk activiteiten, lezingen, en meer

Ik wil een bibliotheek abonnement