Prijswinnaars ontwerpwedstrijd

Gepubliceerd op: 16 januari 2020 15:33

Naast de Bibliotheek in Helmond wordt gebouwd aan het Burgemeester Geukerspark. In het park is een Literaire Speeltuin gepland. We hebben aan alle Helmondse kinderen gevraagd om met ons mee te denken over het ontwerp. Er werden tientallen ontwerpen ingeleverd en daaruit werden de prijswinnaars geselecteerd.

Verhalen Speeltuin

Naast de Bibliotheek in Helmond wordt gebouwd aan een nieuw park: het Burgemeester Geukerspark. In het park is ook een speeltuin gepland op initiatief van de Bibliotheek Helmond-Peel. Deze Literaire Speeltuin, die jong en oud nieuwsgierig maakt naar boeken en taal, wilden we niet zelf bedenken. Daarom hebben we alle Helmondse kinderen gevraagd om met ons mee te denken. Ook twee scholen die in de buurt van het park liggen, Basisschool De Vuurvogel en Basisschool Silvester-Bernadette, zijn aan de slag gegaan met een ontwerp tijdens workshops ‘design thinking’. Daarbij leer je denken en doen als een ontwerper. De resultaten van al dit denkwerk van de jeugd worden meegenomen in het definitieve ontwerp van de speeltuin.

De kinderen vinden het begrip ‘literair’ wel erg moeilijk. Daarom spreken zij liever over de Verhalen Speeltuin. De speeltuin moet een belangrijke en drukbezochte ontmoetingsplek worden voor kinderen (2-12 jaar), gezinnen en ouderen.

Winnaars prijzen ontwerpwedstrijd

Er werden tientallen ontwerpen ingeleverd en daaruit werden 10 prijswinnaars geselecteerd.

De winnaars van de 3 hoofdprijzen zijn: 1e prijs – Koen Bax (13 jaar), 2e prijs- Roos Heesakkers (11 jaar), 3e prijs – Maud Haans (6 jaar). Op woensdag 15 januari ontvingen zij hun prijs uit handen van de voorbereidingsgroep van de Speeltuin.

De winnende school is Basisschool Silvester-Bernadette. Zij gingen op 15 januari o.l.v. Studio Tast verder aan de slag met hun ontwerp. We zijn heel nieuwsgierig geworden naar hoe dit allemaal straks terug te zien is in de ‘Verhalen Speeltuin’ in het park.

Meer over de Literaire Speeltuin