Lokale Coalitie Kansrijke Start Asten

Gepubliceerd op: 24 januari 2022 14:28

Ieder kind verdient de best mogelijke start van zijn of haar leven en een optimale kans op een goede toekomst. De eerste 1000 levensdagen van een kind zijn cruciaal voor een goede kansrijke start.

Bibliotheek richt zich op taalontwikkeling voor een kansrijke start

In de gemeente Asten werken verschillende instanties samen aan de best mogelijke start voor elke zwangere, elk kind en elk gezin door het realiseren van een sluitende ketenaanpak rondom de 1ste 1000 dagen van een kind. De partners van Lokale Coalitie Kansrijke Start Asten (LCKSA) signaleren, verwijzen en begeleiden gezinnen in een kwetsbare situatie voor en tijdens de zwangerschap en na de geboorte, van preconceptie t/m 2 jaar.

Bibliotheek Helmond-Peel richt zich binnen deze werkgroep op taalontwikkeling. Voorlezen is, juist ook voor baby's, heel goed voor de taalontwikkeling. En je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, blijkt uit onderzoek. Wij zullen ons binnen het LCKSA inzetten op dit onderwerp. Met het gratis lidmaatschap (tot 18 jaar) voor kinderen, activiteiten als Boekjes & Babbels, verschillende ouder-kind-programma’s en voorleesmiddagen werken we op jonge leeftijd aan taalontwikkeling. Hierdoor krijgt ieder kind een kansrijke start op taalgebied.

Deelnemers van LCKSA zijn; Logopedische Praktijk Asten; Norlandia kinderopvang; B-Fysic Fysiotherapie Campanula; LEVgroe; Onis Welzijn; Sociaal Team Asten en Verloskundige praktijk Asten-Someren; Korein; GGD Brabant-Zuidoost; Mediplan kraamzorg; Gemeente Asten en uiteraard Bibliotheek Helmond-Peel.