Bibliotheek Deurne naar het Huis van de Samenleving

Gepubliceerd op: 1 oktober 2021 15:26

De bibliotheek in Deurne gaat in de toekomst verhuizen van het CCD naar het verbouwde gemeentehuis, het Huis voor de Samenleving. Dit past bij de nieuwe koers van de Bibliotheek Helmond-Peel van een boekenuitleen naar de bibliotheek als motor van een vaardige samenleving.

Verhuizing na verbouwing van het gemeentehuis

De verhuizing van Bibliotheek Deurne naar het ‘huis’ is daarom een logische vervolgstap voor de Bibliotheek. Het Huis voor de Samenleving is een plek waar diverse maatschappelijke organisaties zijn gehuisvest, naast de gemeente ook diverse zorgpartijen. De Bibliotheek Helmond-Peel is inmiddels voor langere periode een huurcontract overeengekomen met de Gemeente Deurne.

Een nieuwe koers voor de Bibliotheek
Het Huis voor de Samenleving sluit goed aan bij de vernieuwde koers van de Bibliotheek Helmond-Peel. De bibliotheek wil meer focus op de taken die zij, naast het uitlenen van boeken, heeft: digitale ontwikkeling van de burgers d.m.v. cursussen en digiwijzer spreekuren en het stimuleren van kennis en ontmoeting bijvoorbeeld met lezingen, voorleesuurtjes, de leestafels en andere activiteiten.

Robin Verleisdonk, directeur-bestuurder Bibliotheek Helmond-Peel:
“De Bibliotheek van de toekomst is meer dan een bewaarplaats voor boeken. Het uitlenen van boeken en andere media is en blijft zeker een belangrijke dienst. Maar voor een maatschappelijke en ondernemende bibliotheek, die we willen zijn, is het daarnaast ook belangrijk dat er veel te beleven valt, de samenwerking met andere organisaties in huis kan daar een belangrijke steen aan bijdragen. Een plekje voor ons in het ‘Huis voor de Samenleving’ sluit daarom hierbij perfect aan.”

De bibliotheek verhuist nadat de tweede fase van de verbouwing is afgerond en vestigt zich in het publieke gedeelte van de begane grond.

Cultuur Centrum Deurne
De bibliotheek is nu gehuisvest in de foyer en de kelder van het Cultuur Centrum Deurne (CCD). De Bibliotheek beschikt daar over een beperkte ruimte, de verhuizing zal de bibliotheek meer ruimte geven voor het opstellen van de boeken en voor de activiteiten. Het CCD is bij de aanvang van de verhuisplannen betrokken geweest. De bibliotheek heeft hierover goede afspraken gemaakt met het CCD.